Публикатор

Zgłoszenia wewnętrzne naruszeń

 
WEWNĘTRZNA PROCEDURA DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ NARUSZEŃ PRAWA
I PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH

W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W DĘBICY
  
Dębica, dnia 17 września 2024 r.
  
§ 1
Użyte w Wewnętrznej procedurze dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Powiatowym Urzędzie Pracy  w Dębicy określenia oznaczają: 
  1. Dyrektor – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Dębicy;
  2. podmiot – Powiatowy Urząd Pracy w Dębicy;
  3. pracownik – pracownik Powiatowego Urzędu Pracy w Dębicy;
  4. procedura – Wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Dębicy;
  5. zespół – zespół ds. zgłoszeń wewnętrznych składający się z bezstronnych, upoważnionych osób (przewodniczącego i członków zespołu), do których zadań należy podejmowanie
    z zachowaniem należytej staranności działań następczych, a także występowanie w razie potrzeby o dodatkowe informacje do sygnalisty.
 § 2
  1. Przewodniczący zespołu przyjmuje zgłoszenia wewnętrzne.
  2. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor może czasowo upoważnić inną osobę lub osoby do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych.
 § 3
Członkiem zespołu rozpatrującego dane zgłoszenie nie może być osoba, której dotyczy zgłoszenie, osoba będąca bezpośrednim przełożonym sygnalisty, ani osoba bezpośrednio podlegająca sygnaliście. 
 
§ 4
W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy członków zespołu, o fakcie wpływu zgłoszenia zostaje poinformowany Dyrektor, który upoważnia inną osobę do podejmowania działań, o których mowa w procedurze. Członkowie zespołu przekazują niezwłocznie zgłoszenie upoważnionej osobie.
 
§ 5
W sytuacji, gdy w ocenie członka zespołu zaistnieją okoliczności, które mogą wpływać na jego bezstronność, członek składa wniosek do Dyrektora o wyłączenie z prac zespołu w prowadzonym postępowaniu wyjaśniającym.
 
§ 6
Sygnalista może dokonać zgłoszenia wewnętrznego pisemnie w postaci papierowej poprzez:
  1. wysłanie listu z podaniem imienia i nazwiska oraz adresem korespondencyjnym za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Powiatowego Urzędu Pracy w Dębicy ul. Cmentarna 20, w którym w zaklejonej dodatkowej kopercie z napisem „sygnalista" będzie znajdowała się treść zgłoszenia wewnętrznego; zaklejoną wewnętrzną kopertę osoba odbierająca pocztę, jest zobowiązana niezwłocznie przekazać osobie upoważnionej  w urzędzie do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych;
  2. złożenie pisma z podaniem imienia i nazwiska oraz adresem korespondencyjnym do przygotowanej w tym celu skrzynki znajdującej się na bocznej klatce schodowej przy pok. 8A na parterze budynku Powiatowego Urzędu Pracy w Dębicy, w którym w zaklejonej dodatkowej kopercie z napisem „sygnalista" będzie znajdowała się treść zgłoszenia wewnętrznego; zaklejoną wewnętrzną kopertę osoba odbierająca pocztę, jest zobowiązana niezwłocznie przekazać osobie upoważnionej w urzędzie do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych.
 § 7
Na wniosek sygnalisty zgłoszenie wewnętrzne może być dokonane także podczas spotkania z udziałem co najmniej dwóch członków zespołu, zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku. Z przyjęcia zgłoszenia członek zespołu sporządza protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia takiego protokołu.
 
 § 8
W celu weryfikacji zgłoszenia oraz podjęcia działania następczego zgłoszenie powinno zawierać co najmniej:
  1. dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie;
  2. adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej do kontaktu sygnalisty;
  3. możliwie dokładny opis przedmiotu naruszenia;
  4. opis kontekstu związanego z pracą, który umożliwił dostrzeżenie zgłoszonego naruszenia;
  5. wskazanie uzasadnionych podstaw, które umożliwiły stwierdzenie, że informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa;
  6. ewentualne dowody.
 § 9
Do zgłoszeń anonimowych  będą odpowiednio stosowane postanowienia procedury dotyczące zgłoszeń zawierających dane osobowe sygnalisty (zgłoszeń nie anonimowych).
 
§ 10
W przypadku, gdy pismo skierowane do podmiotu nie będzie nazwane jako informacja o naruszeniu prawa, niejasne, zawierające ogólne treści świadczące o niezadowoleniu wnoszącego i nie zostanie wykazany kontekst związany z pracą,  podanie zostanie uznane za skargę.
 
§ 11
Po dokonaniu analizy podania, o którym mowa w § 10 w zależności od danej sytuacji, zwłaszcza stwierdzenia wystąpienia kontekstu związanego z pracą podanie zostanie uznane za zgłoszenie o naruszeniu prawa albo podanie może być rozpatrywane jako zgłoszenie o naruszeniu prawa  (zwłaszcza gdy w zgłoszeniu nie będzie wskazanego kontekstu związanego z pracą lub zgłoszenie będzie anonimowe) albo jako skarga w trybie kodeksu postępowania administracyjnego (skarga anonimowa zostanie pozostawiona bez rozpoznania).
 
§ 12
1. Zgłoszenia wewnętrzne są przyjmowane przez wyznaczonego członka zespołu, który dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie spełnia warunki określone w niniejszej procedurze. W razie konieczności uzupełnienia lub wyjaśnienia zawartych w zgłoszeniu wewnętrznym informacji członek zespołu kontaktuje się z sygnalistą, o ile jest to możliwe.
2. Wyznaczony członek zespołu prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych według wzoru stanowiącego załącznik nr 2.
 
§ 13
W terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia wewnętrznego członek zespołu przekazuje sygnaliście potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.
 
§ 14
W przypadku gdy zgłoszenie wewnętrzne spełnia warunki, o których mowa w § 8, zaś treść zgłoszenia wewnętrznego uzasadnia wszczęcie postępowania wyjaśniającego, zespół podejmuje czynności mające na celu wyjaśnienie wszystkich okoliczności zawartych w zgłoszeniu.
 
§ 15
Postępowanie wyjaśniające powinno, w zależności od treści zgłoszenia, obejmować w szczególności następujące elementy:
  1. sposób zebrania, sposób przechowywania, zabezpieczenie i analiza materiału dowodowego;
  2. prawne możliwości wykorzystania materiału dowodowego;
  3. rodzaje materiału dowodowego:
  1. oryginały dokumentacji oraz kopie,
  2. historia połączeń telefonicznych, przeglądarek internetowych,
  3. dane serwerowe dotyczące logowań do systemów, logi z komputerów pracowników,
  4. korespondencja elektroniczna,
  5. monitoring wizyjny,
  6. inne dane osobowe;
  1. sprawdzenie informacji zawartych w zgłoszeniu w innych źródłach wewnętrznych i zewnętrznych;
  2. zapoznanie się z obowiązującymi przepisami w zakresie obszaru, którego dotyczy zgłoszenie;
  3. kontakt z pracownikiem ds. kadr, jeżeli sprawa dotyczy pracownika;
  4. kontakt z innymi podmiotami, jeżeli zgłoszenie nie dotyczy pracownika;
  5. kontakt z komórką organizacyjną, której dotyczy zgłoszenie;
  6. ustalenie kto i w jakim zakresie z innych komórek organizacyjnych będzie potrzebny do wyjaśnienia sprawy;
  7. sporządzenie planu rozmów wyjaśniających z osobami, które mają bezpośredni lub pośredni związek ze sprawą będącą przedmiotem zgłoszenia, w tym:
  1. ustalenie sposobu przeprowadzenia rozmowy,
  2. ustalenie liczby osób uczestniczących w rozmowie,
  3. sposób przekazania pracownikowi informacji w zakresie przedmiotu sprawy,
  4. poinformowanie pracownika o możliwości złożenia wyjaśnień oraz prawie odmowy złożenia wyjaśnień,
  5. ustalenie listy pytań, które będą zadawane;
  1. ustalenie, który z członków zespołu będzie przeprowadzał poszczególne czynności niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
 § 16
  1. W uzasadnionym przypadku, członek zespołu może wezwać każdą osobę wykonującą pracę w podmiocie w celu złożenia wyjaśnień.
  2. Osoby wezwane są obowiązane do stawienia się i przedstawienia wszystkich dokumentów będących w ich posiadaniu, które umożliwić mogą ustalenie okoliczności naruszenia wskazanego w zgłoszeniu wewnętrznym. Podczas tej procedury osoba wezwana może korzystać  z pomocy pełnomocnika.
  3. Z przebiegu spotkania sporządza się notatkę.
 § 17
Zespół może zwrócić się o pomoc lub opinię do przedstawicieli innych komórek organizacyjnych podmiotu, o ile wiedza i doświadczenie takich osób są niezbędne do wyjaśnienia wszystkich okoliczności naruszenia zawartego w zgłoszeniu. We wniosku o udzielenie pomocy lub sporządzenie opinii należy wykazać okoliczności związane z niezbędnością wyjaśnienia okoliczności naruszenia.
 
§ 18
Spotkania zespołu mają poufny przebieg. Z posiedzeń sporządza się protokoły, które podpisują osoby biorące udział w spotkaniach. Jeśli jedna z osób odmówi podpisania protokołu fakt ten podlega odnotowaniu w protokole. 
 
§ 19
Na żądanie osoby biorącej udział w czynnościach postępowania wyjaśniającego lub jej pełnomocnika wydaje się, po dokonaniu anonimizacji, kopię notatki dokumentującej czynności związane z tą osobą, pod warunkiem podpisania oświadczenia o zobowiązaniu się do zapewnienia poufności, którego naruszenie będzie traktowane jako naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
 
§ 20
Po wyjaśnieniu całokształtu okoliczności zawartych w zgłoszeniu zespół podejmuje decyzję co do zasadności zgłoszenia oraz wydaje zalecenia co do podjęcia ewentualnych działań następczych, sporządzając protokół według wzoru stanowiącego załącznik nr 3.
 
§ 21
W protokole przedstawione zostają w szczególności następujące okoliczności:
  1. czy i w jakim zakresie zespół uznał zgłoszenie nieprawidłowości za uzasadnione, gdy wystąpią dowody nieprawidłowego działania;
  2. kogo dotyczy zgłoszenie;
  3. okoliczności zdarzenia będącego przedmiotem zgłoszenia naruszenia prawa;
  4. wykaz dowodów oraz ich ocena;
  5. notatki, protokoły z rozmów wyjaśniających, ewentualne oświadczenia pracowników;
  6. środki zaradcze, które należy podjąć;
  7. ryzyka związane z zasygnalizowaną nieprawidłowością;
  8. ustalenia dotyczące współpracy z innymi podmiotami, jeżeli sygnalistą jest inna osoba niż pracownik.
 § 22
  1. Najpóźniej w terminie  dwóch tygodni po otrzymaniu pisemnego protokołu Dyrektor wyda decyzję
    w sprawie ewentualnych środków, które należy podjąć w związku ze stwierdzonym naruszeniem prawa.
  2. Zespół przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego lub, w przypadku nieprzekazania
    potwierdzenia, 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
 § 23
Postanowienia procedury stosuje się odpowiednio do osób fizycznych niebędących pracownikami,
zgłaszającymi informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą.  
 

Informacje o publikacji dokumentu